הקהילה של GTA היא אחת מבין הקהילות הגדולות והפוריות בעולם הגיימינג, ומתוכה צצים לא רק שחקנים אדוקים, אלא גם מודרים (Modders) שדואגים להוסיף עוד ועוד תכנים. החל מסקינים פשוטים או דמויות שמציגות דרכים חדשות לשחק, תיקונים גרפיים ושיפור הביצועים, ועד למודים שפותחים לשחקני הסינגל פלייר משימות ותוכן הזמינים במקור רק במולטיפלייר - כולם מרחיבים את החוויה ודואגים לתחזק את משחקיה של רוקסטאר גם שנים לאחר ששוחררו.
במהלך חודש פברואר האחרון הצליחה קבוצת מעריצים של המשחק לבצע הנדוס לאחור (מאנגלית: Reverse engineering) למשחקים GTA 3 ווייס סיטי הקלאסיים, ולמעשה יצרו גרסאות מחודשות ומעודכנות של המשחקים הללו, ששיפרו לא מעט מהתקלות והמגבלות הטכניות - אלו שרוקסטאר מעולם לא טרחה לעדכן.
הגרסאות הללו קיבלו את השם Re3 ו-reVC (ראשי תיבות שלreverse-engineered GTA 3 ו-Vice City) והן תיקנו לא מעט באגים, הוסיפו תמיכה בשלטים עבור שחקני המחשב, זמני הטעינה במעבר בין הערים הוסר, הוסיפו תמיכה ברזולציות מסך רחב עבור מסכים מודרנים, וגם מפה אינטראקטיבית של העיר ליברטי סיטי ב-GTA 3 בתפריט המשחק שהייתה חסרה מהמשחק המקורי. אלו רק חלק מהשיפורים, והרשימה ממשיכה.
Re3 ו-reVC לא נועדו רק לאפשר לשחקנים להריץ את המשחק כראוי על מחשבים מודרניים, הן גם אמורות להקל על חייהם של המודרים והן נוצרו גם כדי שהקהילה תוכל להמשיך וליצור תכנים למשחקים הללו ללא המחסומים או ההגבלות שהיו במשחקים המקוריים, או אפילו לייצא את המשחק לפלטפורמות נוספות.
VIDEO
הקהילה של GTA קיבלה בזרועות פתוחות את הגרסאות הללו, אבל אי אפשר לומר את אותו הדבר על חברת Take-Two שמשווקת את משחקיה של רוקסטאר. מספר ימים לאחר ש-Re3 ו-reVC עלו לרשת ולאתרי המודים, החברה פנתה לאתר Github שמאכלס את הקבצים, בטענה להפרה של זכויות יוצרים, והם הוסרו מיידית מהרשת.
כמובן שהיוצרים לא היו מוכנים לקבל את הגזירה, במיוחד לאחר כל העבודה הרבה שהשקיעו בפרוייקט. אחד המפתחים המוכר בכינוי ת'יו (Theo) פנה ל-GitHub וטען כי הקוד שהונדס לאחור אינו זהה ב-100% לקוד המקורי מכיוון והוא איננו הועתק מילה במילה.
"Re3 ו-reVC הונדס אחורנית ואינם זהים לחלוטין לקוד המדובר של Take-Two, ואני סבור שהטענות שלהם אינן נכונות במקרה הזה. הקוד אמנם מתפקד באופן דומה למקור אך הוא איננו זהה לחלוטין, לכן אין להם בעלות עליו". נכתב בפנייה של ת'יו.
ת'יו התייחס גם למצבים בהם Take-Two ורוקסטאר הקשו על חייהם של המודרים, והסירו כלי פיתוח מהרשת בטענה שחלק מהמודים למשחק מאפשרים לשחקנים לרמות גם במצב האונליין, וציין כי גם במקרים אלו לחברות לא הייתה זכות לטעון לזכויות יוצרים על הכלים המדוברים: "הסרת קוד שאינו שייך להם זו התנהגות מגונה".
רשימת השיפורים ש-Re3 ו-reVC מציעים
הבקשה עשתה את זה שלה, והאתר GitHub החזיר את Re3 ו-reVC לאוויר, ונכון לכתיבת שורות אלו הקבצים עדיין זמינים ברשת. למרות שהמצד זה נראה כי Github תמכו בת'יו וצודדו בו, זה לא בהכרח המקרה: החוקים לגבי זכויות יוצרים בארצות הברית קובעים כי התוכן שהורד חייב להיות משוחזר תוך עשרה ימים עד שבועיים מהרגע שבה התקבלה בקשה נגדית בנושא.
כעת המצב הוא כזה שבמידה ו-Take Two תהיה מעוניינת להסיר את התוכן מהרשת בשנית, היא תצטרך להתחיל בתהליכים משפטיים ולהגיש תביעה. ת'יו ציין כי הוא לא שמע מצד Take Two או רוקסטאר, ולמרות שהוא לא בהכרח מצפה לקבל תגובה מצידם, הוא כן מוכן להתמודד עם ההשלכות ולפתור את העניין בבית המשפט.
רק בחודש שעבר שוחרר מוד המקצר את זמני הטעינה של האונליין של GTA V ב-70%, שלבסוף אומץ על ידי רוקסטאר באופן רשמי שגם שילמה ליוצר עשרת אלפים דולר על העבודה. מוד נוסף איפשר לשחקני הסינגל פלייר לשחק ב-The Cayo Perico Heist ללא צורך בחיבור לרשת, משימה שהייתה זמינה עד היום רק לשחקני המולטיפלייר. חלק מהמודים שקהילות המשחקים יוצרות פותרים לא מעט תקלות ומשפרים לא מעט היבטים שמפתחי המשחק מעולם לא טיפלו בהם, ואינם בלעדיים רק לקהילת GTA.
ניתן לדון רבות על הנושא והאם הוא חוקי או לא, אך חשוב לזכור כי מודרים לא מחפשים בהכרח דרכים לפרוץ משחקים ולעודד פיארטיות . ברוב המקרים המצב הוא כזה שרק באמצעות מודים ניתן לשמר משחקים ישנים ולהפוך אותם לזמינים ושחיקים בסטנדרטים של ימינו, וזה בדיוק המצב עם הגרסאות המדוברות של GTA 3 ווייס סיטי - שדורשות למעשה את הקבצים המקוריים של המשחקים על מנת שיוכלו לעבוד.