$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

עולם הרכב 288: קיה EV9 במבחן ראשון

צפו בתוכנית: סמארט #3 בישראל, נהיגת בכורה בטויוטה לנד קרוזר פראדו 250 וגם בסקודה סופרב מהדור הרביעי; לראשונה לפורשה 911 יש הנעה היברידית, ג'יפ חושפת סוף סוף את הואגוניר S החשמלי וגם קאדילק עם האופטיק החשמלית; קבוצת אמריקן רייסינג ממשיכה להפתיע, ולסיום מרוץ האופנועים הקיצוני באי מאן

כפיר כשריאן ובועז קורפל
כפיר כשריאן ובועז קורפל  07.06.24 - 10:23

קיה EV9 במבחן: מכונית השנה בעולם - פרימיום פרקטית לבעלי תקציב גבוה

אחרי הנירו והסול שקיבלו גרסאות חשמליות, קיה זרקה למערכה המוטורית את ה-EV6 שהיא פרשנות ספורטיבית לאחות מבית יונדאי – איוניק 5. אולם בחודש מרץ 2023 היא חשפה את הדבר הגדול האמיתי הבא שלה, זה שמסמן את העתיד, כששנה לאחר מכן היא נבחרה למכונית השנה בעולם ובצדק.

לא, אין בה משהו חדשני שלא ראינו במכוניות אחרות מבחינה טכנולוגית וגם אין בה תגליות שיהפכו את עולם הרכב למשהו אחר, אבל למרות זאת ה-EV9 היא ספינת הדגל של היצרן הקוריאני שיורה את החץ שלו הכי רחוק שאפשר בעיצוב ובפרקטיות ומציג את התפיסה החדשה של קיה שנקבל בהמשך בשורה של דגמים נוספים, אז כדאי להתרגל למה שהענק הכחול מביא איתו, כהכנה לגל הדגמים הקרוב במשפחת EV.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב המרובע מצליח למשוך מבטים בטח לנוכח הממדים הגדולים. תא הנוסעים מרווח ואיכותי והשימושיות למשפחה המורחבת מצוין.
איכות נסיעה ואבזור: למרות משקל של 2.5 טון, הנוחות טובה מאוד. רשימת האבזור עשירה.
ביצועים והתנהגות: המנוע מספק ביצועים סבירים ולא היינו מתנגדים לעוד כמה כ"ס. טווח הנסיעה הריאלי מרשים והתנהגות הכביש בטוחה כמצופה ממוביל נוסעים.
למי מתאים: אם אתם מחפשים מוביל נוסעים גדול, מרווח ואיכותי, לא מוכנים להתפשר על האבזור וגם על שמירה על הסביבה ומוכנים לשלם את המחיר.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-429,000 שקל (רכב המבחן 429,000 שקל)

עיצוב ותא נוסעים
זה לא סוד שהקלף החזק ביותר בתחום הרכב הוא העיצוב החיצוני, שכן רבים בוחרים לבחור ברכב מסוים על-פי המראה המקבל את פניהם. במקרה של ה-EV9 העיצוב החיצוני הקובייתי עם המשטחים הענקיים בקווים נקיים (בעיקר בחזית) משתלב היטב עם פנסי החזית שמגיעים בעיצוב אנכי ובהם גופי תאורה בחתימת אור מעניינת וזה נמשך ונמשך ונמשך עד לחלקה האחורי, וקצת אחרי 5 מטרים מגיעה דלת תא המטען הענקית והפנסים האחוריים שכמו הקדמיים, מעוצבים בקו עתידני כשאת הסיפור סוגר כנפון עילי "דינמי" שמסתיר את המגב האחורי.

בתא הנוסעים מצאנו איכות חומרים והרכבה טובה מאוד ולמרות כל המסכים, הנדסת האנוש טובה מאוד, גם בזכות תפעול פיזי לבקרת האקלים למשל וממשק הפעלה ידידותי במולטימדיה ובלוח המחוונים.

מידותיה העצומות של המכונית מחייבות זווית ראיה נוחה לטובת תמרון בטוח וקל ואכן המושב של הנהג מאפשר זאת בתפעול חשמלי ושמירה בזיכרון ע"י טביעת אצבע כמו בטלפון חכם. עוד ניתן לשמור בזיכרון את מיקום המראות וזיהוי הטלפון וכיוון מערכת המולטימדיה. המכונית כוללת שלושה פרופילים שונים לשלושה אנשים שתדירות השימוש שלהם ברכב גבוהה וזה בהחלט נוח ופרקטי אלא שאת זווית ההגה לא ניתן לשמור כי מדובר בהגה עם כוונון מכאני.

סידור המושבים בתוך מכונית המבחן קלאסי – 2-3-3 (בגרסת ה-GT ליין החזקה הסידור הוא 2-2-2 עם שני כיסאות קפטן במרכז ועלותה 489,000 שקל), אך המושב האמצעי בשורה השנייה מאתגר במידות ובנוחות, ומי שיתמקם שם לא יוכל לקבל חימום או אוורור כמו שני הנוסעים שבקצה. קיפול המושבים מצוין וניתן להשתחל בקלות לשורה השלישית שבעצמה מרוות יחסית גם למתבגרים/מבוגרים, ולא רק לילדים קטנים כמו ברכבי הפנאי הקומפקטיים עם 7 מושבים.

יש כאן שפע של מקום בזכות בסיס גלגלים של 310 ס"מ ותחושה אוורירית המקבלת מהגג הפנורמי והחלונות הגדולים (כולל וילון נגלל), ושקעי טעינה זמינים לכולם, מערכת מיזוג מצוינת ואזור מיוחד להפעלת מיזוג בשורות 2-3, לרבות קביעת הטמפרטורה והעוצמה.

כמכונית למשפחה עם מידות עצומות שכאלה, אין לנו אלא להתרשם מהיצע שטחי האחסון הנדיב. כאשר כל המושבים בתפוסה מלאה, תא המטען מאפשר 333 ליטרים אבל אחרי קיפול של השורה האחרונה, הנפח מזנק ל-828 ליטרים ואם נשכיב את כל המושבים נקבל 2,393 ליטרים, נפח שהמחיש לנו עד כמה ה-EV9 גדולה והזכיר לנו את מה שקיבלנו במרצדס GLS הענקית.

איכות נסיעה ואבזור
אחת הסוגיות בנוחות הנסיעה לרכבים חשמליים וגדולים היא ההתמודדות עם משקל גבוה, במקרה של ה-EV9 אנחנו מדברים על 2.5 טון (ללא נוסעים ומטען כמובן). האם כיול מערך המתלים והבולמים ידע להתמודד עם המאסה? אחרי מאות קילומטרים המסקנה ברורה - איכות הנסיעה טובה מאוד וההתמודדות עם מפגעי הכביש בעיר לרבות פסי האטה עברה בהצלחה גדולה כשגם בידוד רעשי הכביש והרוח שהגיעו מכיוון מראות הצד והגלגלים לא היו חריגים ובסך הכל מדובר בנסיעה איכותית ושקטה.

בשורה הראשונה מקבלים שלל פינוקים בעיקר לנהג עם חימום להגה וחשמול של שני המושבים עם אוורור וחימום, משטח טעינה אלחוטי (שאינו מקורר וגרם לטלפון להתחמם מאוד). מסך מולטימדיה ענק שמתחבר ללוח המחוונים ותומך בעברית וללא שגיאות ובתפעול אינטואיטיבי, אך ללא פקודות קוליות למערכות הנוחות. לדברי קיה לא ניתן לקבל את התכונה הזאת אם המכונית מגיעה ללא מערכת ניווט מקורית, מאידך הקישוריות האלחוטיות לטלפון הנייד מהירות. בכל מקרה רשימת האבזור ארוכה וכוללת גם מצלמות היקפיות מצוינות, אך ביחס למחיר היינו מצפים גם להגה חשמלי, אפליקציה ייעודית לשליטה ברכב ועדכוני OTA.

מערך הבטיחות מקיף והקנה ל-EV9 ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי, אך למרות זאת נציין כי ברכב שייעודו הובלת נוסעים התרעת שכחת ילד מבוססת אלגוריתם ולא חיישן – מערכת שקיימת בדגמי קונצרן יונדאי, כמו ביונדאי פאליסייד למשל.

ביצועים והתנהגות
זוכרים את המשקל העצום? האם מנוע אחורי בהספק של 203 כ"ס יוכל לדחוף את המפלצת הזאת בצורה ראויה? ומה לגבי יכולת הבלמים לעצור את המאסה הזו? עם נתון של זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש של 9.4 שניות, חיברנו את מכשיר המדידה וקיבלנו נתון מחמיא (לא בתנאי מעבדה) של 9.38 שניות שבסופן לחצנו על הבלמים והמכונית הגיבה באופן צפוי ובלי דרמות.

ובכל זאת, תאוצות ביניים בעקיפה למשל לא היו זריזות כמו בחשמליות אחרות וזה בהחלט מובן, אך לא היינו מתנגדים לתוספת של עוד כמה עשרות כ"ס וקג"מים למנוע שלכל הפחות נוכל ליהנות מהם במצב "ספורט", זאת מאחר ותגובת המנוע במצב זה רחוקה מלהיות ספורטיבית, במקרה הטוב מדובר בעוד תנופה קטנה שלא ממש מתורגמת לדחיפה רצינית.

לקיה EV9 סוללה בקיבולת 99.8 קוט"ש (96 קוט"ש נטו) וטווח מוצהר בין הטעינות של 563 ק"מ (505 ק"מ ב-GT ליין, הנעה כפולה, 384 כ"ס). ניהול אחזור האנרגיה מצוין עם מנופים מאחורי ההגה וב-4 עוצמות, כולל מצב נהיגה בדוושה אחת, כמו גם תפעול בורר מצבי הנסיעה מההגה. בפועל, צריכת החשמל עמדה על 19.6 קוט"ש ל-100 ק"מ, כלומר טווח נסיעה ריאלי של כ-490 ק"מ.

הסוללה פועלת במתח 800 וולט ומכאן שהיא מסוגלת לקבל טעינה אולטרה-מהירה של 350 קילוואט, ואילו טעינה ביתית ממטען פנימי של 11 קילוואט. בעמדת DC בקצב של 60 קילוואט, זכינו לקבל תוספת של 120 ק"מ ב-20 דקות. נציין כי היבואנית מציעה לבעלי ה-EV9 אפליקציה מקומית, אך היא לא מאפשרת ניהול טעינה אלא רק קבלת סטטוס מצב סוללה.

סיכום
קיה נכנסת לעולמות הפרימיום עם ספינת דגל עצומה, בעלת שלל תכונות ורשימת אבזור ארוכה, אך גם המחיר "פרימיום", ומאז הסטינגר ובהמשך עם ה-EV6 חל בקיה זינוק – ממותג עממי שמצליח לספק פרקטיות והנעות יעילות, לקו מוצרים שהלך והשתבח, אך גם התייקר.

לפיכך, ה-EV9 משתייכת לפן החדש של קיה, אחרי שכבר הונחו היסודות לקפיצת המדרגה של המותג וללא הצהרות מרשימות כמו של מאזדה למשל. ה-EV9 היא מכונית פרימיום לכל דבר – היא מספקת איכות נסיעה גבוהה, שימושיות יום-יומית עם מרווח מצוין, סביבה טכנולוגית ותא נוסעים איכותי, הנעה חשמלית וסוללה מתקדמת – אין כיום מותג עממי שאורז את הכל בחבילה אחת, ואלו המבקשים לעצמם חוויה דומה עם 7 מקומות יפנו כבר אל מותגי היוקרה, שיהיו יקרים יותר ולבטח לא יהיו מאובזרים כמותה, חרף החסרונות שהוזכרו בסעיף הביצועים למשל.