הרגלי הרכישה בענף הרכב מכתיבים שורה של שינויים במערכת היחסים המורכבת בין הקהל למוצר, וכמו במקרה של וולוו המהלכים האלה נעשים לא פעם בסתירה לשיטת העבודה הקלאסית של המותג, בין אם זה מבחינה מנועים או תצורת מרכב. השוודים כידוע, עתידים להפנות עורף למנוע הבערה כחלק מתפישת "אפס זיהום אוויר", ולרגל הצגת דגם ה- C40 Recharge Coupe החשמלי, המותג השוודי אימת את כוונתו למכור רכבים חשמליים 100% עד שנת 2030, ולא להביט יותר אחורנית.
עד 2025, מחצית מדגמי וולוו יהיו חשמליים, אולם יש עם האמירה הזו בעיה אחת עקרונית: שני דגמי הסוללה היחידים בארסנל אינם זולים במיוחד. כיום משלמים תושבי היבשת המערבית מינימום של 56,150 יורו עבור XC40 מחושמל ועוד יותר עבור ה-C40 תמורתו גובים 61 אלף יורו. המסקנה? אם המותג רוצה לשווק רכבים חשמליים, יש צורך ברכב קומפקטי וידידותי יותר לכיס. מה בדיוק בתכנית? הוקאן סמואלסון, הבוס של וולוו אישר כי מיזם הקרוסאובר העירוני נמצא כעת בשלבים מתקדמים ועשוי לפתור חלק מהבעיות.
מפעל וולוו בטרוסלנדה. אחד ממרכזי הייצור היחידים בעולם שפועל על אנרגיה חלופית
עוד ג'יפונים רחמנא ליצלן
דגם מסוג זה יתברג מתחת לרכבי וולוו שאוזכרו לעיל, בהתאם לפרופורציות של הקבוצה. זה יהיה מתחרה עתידי של כל מותג שיש לו שגריר דומיננטי בסגמנט B פרמיום. באופן הגיוני, בהתחשב בשאיפות המותג להגדיל את המכירות בשיעור חד ולהפחית את פליטת המזהמים, הוא יוצע רק עם הנעה חשמלית. אאודי לא מציעים גרסה כזו בינתיים של ה-Q2, ולכן דווקא ה- DS3 Crossback E-Tense ו- Peugeot e-2008 יהיו כנראה על הכוונת של וולוו ברף התחתון של המחירים.
למרות המומחיות של וולוו ברכבי סטיישן רגילים או מוגבהי גחון, היא לא נכונה לייצר אותו בשום מרכב פרט לג'יפון מקושט. היצרן מוכר כיום בעיקר קרוסאוברים שגם מהווים את נתח המכירות העיקרי ועל כן פוסל מראש כל קו חשיבה שעשוי להאט את קצב המסירות; שלושה רכבי הוולוו הנמכרים ביותר בעולם בשנת 2020 היו XC60 עם למעלה מ-190 אלף יחידות, אחריו ה- XC40 שמזנב עם 185 אלף יחידות ויכול היה להפוך לרב המכר עוד השנה, ואחריו מוביל הנוסעים XC90 הגדול עם כ-91 אלף יחידות.
יחד, הם ייצגו 70% מסך הרישויים של וולוו, מה שמשאיר את רכבי הסדאן והקרוס-קאנטרי עם שאריות מעטות והרבה סימני שאלה לגבי הישרדותם בעתיד. לכן, אין זה מפתיע שהוקאן סמואלסון מציין כי יהיו "פחות מכוניות ודגמי סטיישן מסורתיים" בשנים הקרובות, מילים שלו. באשר לשם המודל הקומפקטי, הכותר XC20 חוזר באופן קבוע לכותרות ומדי פעם משתרבב שם לכל מיני הערות אגב של צוותי הפיתוח. לא צוין תאריך, אך אנו משערים שהוא יגיע ב-3 השנים הקרובות, רק כדי לאפשר לוולוו להגשים את התחזיות במהירות גבוהה הרבה יותר.
שאלת המחיר. עלויות הן פרופורציונליות ביחס לאוכלוסייה הרלוונטית של המותג, ואנחנו בכל זאת דנים כאן בסיווג "יוקרה". וולוו יקדישו הרבה מחשבה כיצד "לכווץ" את המחיר הסופי לצרכן מבלי להקריב מאפיינים איכותיים, אך הסבירות שהם יצליחו לייצר כאן חלופה "נגישה" היא יותר בגדר אמירה מאשר התכנות. בהתחשב בכך שה-XC40 פלאג-אין הייבריד תומחר בישראל בסביבות 260 אלף שקל, וה-XC40 ריצ'ארג' החשמלי יהיה גם הוא בטווחים אלה (יושק בארץ ב-9 באוגוסט), אזי ה-XC20 יתייצב, להערכתנו, איפשהו ב-200 אלף שקל. אבל יש זמן.